Futás és testtartás

1. rész

 

Fel a cipőt és irány futni, csak ennyi az egész, de vajon a testtartásunk és a futóstílusunk megfelelő-e? Van egyáltalán olyan, ami tökéletes? Nézzük meg a gyerekeket, nekik még ösztönös és természetes mozgásmód a futás, a testtartás, a talajfogás, a felső és alsó végtagok összhangja. Aztán valami történik, van, aki ezt az ösztönös mozgásformát viszi tovább, van aki „tovább tanul” és van, aki abbahagyja. Sokan az abbahagyók közül később újrakezdik, és újratanulják azt vagy így, vagy úgy.

Szóval van olyan, ami tökéletes? Kimondani azt, hogy tökéletes, sokkal könnyebb, mint úgy futni. Az egyén egyedi futóstílusát nagyon sok tényező - anatómiai, élettani - határozza meg, hiszen az emberi testnek nevezett összetett gépezetben, minden mindennel összefügg. Egy különbség a két testfél között, például a térd lendítési fázisban történő flexiójának különbsége, vagy a csípő billenése nem csak az adott helyen okozhat problémát, hanem a másik oldalon is, valamely ízület nem megfelelő terhelését, esetleg kopását okozva. Egy egyszerű a törzsben, térdben vagy bokában történt változtatás jelentős hatásokkal válthat ki az ember futóstílusában. (Shih és mtsai, 2018. Physical Therapy in Sports 2018/11)

Mire törekszünk akkor? Igaz, hogy mindenki más és más, de feladatunk az, hogy kialakítsuk azt az egyénre szabott futómozgást, amely sérülésmentes és gazdaságos futást tesz lehetővé, mert minél jobb, minél jobban sajátunk a stílusunk annál könnyebb, gazdaságosabb lesz a mozgásunk. A stílus vagy forma javítása segíthet gyorsabb, hatékonyabb és kényelmesebb futásban, az ízületeket érő erőhatások, azok sérüléseinek kockázatának csökkentésében. Egy hosszútávú befektetés, mely eredményei már most megjelennek, de az igazi gyümölcs az hosszú évek múlva jelentkezik, egy élethosszig tartó aktív életet biztosítva.

Egy kutatás során önkéntesek futóstílusát változtatták a sípcsontra ható erők csökkentése érdekében. A vizsgálat adatainak elemzése kimutatta, hogy a megváltozott futóstílus 28,5%-ban csökkentette a láb becsapódásakor, a sípcsontra ható erőhatásokat. (Zang és mtsai 2019. – Gait and Posture 2019/69).

Egy másik vizsgálat során 10 futó futóstílusában történt változtatást követően egy hónappal megmérték a sípcsontra ható függőleges erőhatás mértékét, mely 20%-al csökkent, csökkentve a sípcsont fáradásos törésének valószínűségét. (Crowell és mtsai 2011. - Clinical Biomechanics 2011/26).

Térdfájdalommal küzdő futók (patellofemorális fájdalom – a patella (térdkalács) és a femur (combcsont) által alkotott közös ízületben keletkező fájdalom) vizsgálata során a futóstílusukban történt változtatás, csökkentette a térdfájdalmat, és a futás gazdaságosságát is növelte. (Agresta és mtsai. 2015. Journal of Orthopaedic & Sports Physical Therapy, 2015/45)

Mozgáselemzés során megnézzük, hogy állsz, hogyan lépsz, hogyan jársz, és természetesen hogyan futsz. Statikus és dinamikus, műszeres vizsgálatokkal feltérképezzük a teljes kinematikai láncot a fejed tetejétől a lábujjakig, hogy kiderüljön minden, ami befolyásolhatja futásod. Megkeressük az erős és gyenge láncszemeket, kiderítjük azt, hogy a testnek mire van szüksége ahhoz, hogy futómozgását tökéletesítse, gazdaságossá, hatékonnyá tegye. Fényre kerülnek azok az apró hibák, melyek befolyásolhatják egy versenyen az utolsó száz métereket, vagy kitolhatjuk vele a maratoni falat. A technika csiszolásával a sérülések kialakulását, meglévő sérülések hatását csökkenthetjük.

A vizsgálat állapottól függően hozzávetőlegesen egy órát vesz igénybe.

 

Írta: Olasz Róbert humánkineziológus, futáselemző