Cipő, de milyen…

Az elmúlt jó néhány évtizedben tervezők és mérnökök ezrei dolgoztak azon, hogy innovatív fejlesztésekkel, különleges anyagokkal a futók igényeit szem előtt tartva futócipőket alkossanak. Más-más védelmet, kényelmi funkciókat tartalmazó, de emellett könnyű és mutatós cipőket készítsenek. A futás egyre népszerűbbé válásával, a futócipők evolúciója is felgyorsult, és a fejlesztések vonala is háromfelé szakadt.

Alapvetően három féle típusról beszélhetünk, melyek a minimalista, a normál vagy tradicionális, és a maximalista. Miben különböznek ezek a cipők egymástól?

A minimalista cipők nagyon kevés alátámasztással, leginkább csak a talp és lábfej védelmét hivatottak ellátni. Jellemzőjük a vékony, hajlékony talp, az alacsony drop (a sarok emelése a lábujjakhoz képest (0-9mm)), és a nagyon alacsony súly. A minimalista cipők használata, megfelelő futóstípus esetén csökkentheti a térdkalács és combcsont közötti (patellofemorális) ízület terhelését, viszont a lábszár, elsősorban a vádli (m. triceps surae) valamint az achilles ín terhelését növeli. Abban az esetben, ha a talafogás pillanatában a futó sarokra érkezik, szignifikánsan nő a függőleges talajreakció erő is, mely hosszabb távon a túlterheléses sérülések egyik legnagyobb rizikó tényezője. (Hanningan és mtsai 2019)

A másik véglet a maximalista cipők, melyeket először az ultrafutó közösség hozott be a köztudatba. Ezek a cipők vastag, jól párnázott, speciális anyagokkal ellátott talprésszel rendelkeznek, melyek elsődleges feladata a folyamatos és monoton terhelés csökkentése volt. Ez a párnázottság a teljes talpon végigvonul. Ezek a cipők is készülhetnek alacsony droppal, ahogy minimalista társaik. Számos vizsgálat során hasonlították össze, mind a minimalista mind a hagyományos cipőkkel ezeket, de a kinematikai és kinetikai vizsgálatok nem tártak fel jelentős különbségeket sem a hagyományos, sem pedig a minimalista cipőkhöz képest. (Becker és mtsai 2019.)

Hogyan válaszunk akkor cipőt? Nekem mi az ami jó?

A fejlesztések folyamatosan haladnak, az hogy milyen a márka ne befolyásoljon senkit. A reklámok nem hiteles források, a saját és más hiteles emberek tapasztalata, cipő felvétele, kipróbálása során az érzés a fontos. Cipőt vásárolni mindig olyan boltban kell ahol több márkát, több típust és modellt is ki tudunk próbálni, ahol a szakember tud ajánlani, segíteni a választásban. A cipő kipróbálása nem csak a felvételből áll. Rá kell állni, ugrálni, néhány lépésnyit futni benne. Ha kényelmes? Akkor sem kell azonnal dönteni. 3-4 (5-6) modell próbája után már lesz egy kép, ami alapján a döntést meg lehet hozni. Fontos a kényelem, hiszen a cipőt 800-1200km vesszük, mert azok használhatóságát nem időben, hanem megtett kilométerben számíthatjuk. A megtett kilométerek ugyanis a csillapítást elnyelő, beépített, a stabilitást adó anyagok elveszítik rugalmasságukat, csökkentve ezzel a védelmet.

A cipő tehát legyen kényelmes, futóstílusunknak, testsúlyunknak, edzés mennyiségünknek, és az edzés talajának megfelelő. Legyen a futótársunk, segítse és ne hátráltassa az edzéseinket, olyan eszköz legyen aminek inkább a hiányát mint a meglétét érezzük.

Hivatkozások:

Becker, J., & Borgia, B. (2020). Kinematics and muscle activity when running in partial minimalist, traditional, and maximalist shoes. Journal of Electromyography and Kinesiology, 50, 102379. doi:10.1016/j.jelekin.2019.102379 

Hannigan, J. J., & Pollard, C. D. (2019). A 6-Week Transition to Maximal Running Shoes Does Not Change Running Biomechanics. The American Journal of Sports Medicine, 47(4), 968–973. doi:10.1177/0363546519826086 

 

Írta: Olasz Róbert humánkineziológus, futáselemző