A karantén futás margójára

Nincs futás a kiegészítő mozgások nélkül. Nélkülözhetetlen a bemelegítés a levezetés ás a funkcionális fejlesztés. Gyógytornászda, Mozgás nélkül nincs egészség, még fél sem!
Bemelegítés... FUTÁS... Levezetés... Kiegészítő tréning...
"Így válik teljesség az ÉLET végtelen körforgása! " (Mufasa- Oroszlánkirály) :P

 

Gyerekkorom óta mindig sportoltam valamit, leginkább hobby szinten, általában családdal, barátokkal.

A futás az egyik, amit hol gyakrabban, hol ritkábban űztem, de mindig szívesen csináltam, vagy belevágtam újra egy-egy kihagyás után (Pl két gyermekünk születése között és után).

Még a márciusi karantén időszak kezdetén leköltöztem Velencére (nem korzózni, és tömeget generálni 😊), hanem élvezni a kertes ház előnyeit a panellakáséval szemben.

Ha már így alakult, kihasználtam, hogy van lehetőségem, és időm jó levegőn futni. Ez alkalommal tudatosabban építettem fel a futásaimat, nem úgy, mint régen. Szerintem nem én vagyok egyedül, akinél nagyjából néhány bokakörzés és az első 5-10 perc futás volt a bemelegítés . A levezetés meg pár nyújtógyakorlat, de nem túlzásba esve persze.

Átalakítottam a dolgokat.

Az elején hengereztem kb 10 percet, picit átmozgattam magam, pár gyakorlatot megcsináltam, az izmok keringésfokozására. Futottam, és utána minimálisat nyújtottam, viszont 40-60 percet hengereztem!

Gyógytornászda, Mozgás nélkül nincs egészség, még fél sem, SMR henger, levezetés, Bemelegítés, Regeneráció, Prevenció
SMR HENGER a bemelegítésben és a levezetésben IS!

A hengerezést nem mindig csináltam meg azonnal a futást követően, de a nap folyamán időt szántam rá!

 

Sőt, mivel nagyon jól akartam csinálni, core tréninget is végeztem ezek mellett, kb 1-1,5 hetente. (Azért ezt sűrűbben is lehetne…)

https://keszthelytriathlon.hu/keszthely-triathlon/2015-03-28/gyakorlatok-a-jobb-technikaert-es-teljesitmenyert-2-resz
Funkcionális edzés- Kuttor Csabival

 

Ezzel elég jól elvoltam, kb a második 10km után már izomlázam se volt. Korábban, mikor a futások előtt nem vettem komolyan a bemelegítést és a LEVEZETÉST  - HENGEREZÉST - gyakrabban, és hosszabban volt izomlázam.

 Elindultam a fejlődés útján, de...

Aztán heti 1-2-ről 3-4-re emeltem a futások számát, ritkábban csináltam a core tréninget (rossz idő volt és a lakásban mindig útban voltam valakinek a szoba közepén- jó kifogás…), és heti 1x fairtlekeztem az egyik futás alkalmával.

Jött is a lecsökkentett regeneráció és kiegészítő fejlesztés eredménye...

Na itt volt az, hogy a combom hátsó része (haemstring) elkezdett görcsölni. Hol kicsit, hol jobban görcsölt, de semmivel nem tudtam teljesen „eltüntetni” a görcsök nyomát. Se hengerrel , se triggerlabdával, se testvéri masszázzsal (Segített Zsófi 😊keze, de még éreztem, hogy nem volt elég) … Ennél többre akkor nem volt lehetőségem.

Aztán kicsit visszavettem a futásokból, és megpróbáltam a többi edzésre és a regenerációra is több időt hagyni. Így heti 1-2 futás volt csak, néha 3, mikor már nem tért vissza a görcs.

Core tréning, farizom aktiváció,stabil medence, funkcionális fejlesztés
Farizmok fejlesztése nem futók kedvence, de nagy segítséget adhat a folyamatos terhelésben!

    Heti 1-2x  core tréningeztem . Nagyobb hangsúlyt fektettem a farizom gyakorlatokra is.

 

Ezek mellett, ami még segített a problémám megoldásában, az a flossing és a gyakoribb hengerezés volt. Ezeket „magamnak” tudtam csinálni, nem igényelt külső segítséget.

Izompólya lazítása segíti az izmok rgenerációját
         Izompólya lazítás, vagy
      egy "jóleső" sportmasszázs ,
 elengedhetetlen egy jól felépített
                felkészülésben!

 

Egy masszázs akkor sokat segített volna. Egy profi manuális lazítás a comb hátsó részén mélyebben képes kilazítani, oldani az esetleges csomókat, szöveti feszüléseket.

Utána sokkal egyszerűbben rendben tartható és helyesen „felépíthető” a kezelt terület megfelelő mozgásmintája. A hengerezéssel is sokkal mélyebbre jutunk, ha előzőleg már fel lett lazítva a terület, ez által sokkal hatékonyabbak tudunk lenni az önálló munkával is.

Ami tanulság, hogy néha érdemes visszavenni a terhelésből, és az alapokat helyre tenni, rendesen felépíteni, mielőtt komolyabb sérülést okoz.

Ha nem megy önállóan, annak érdekében, hogy az ember még sokáig élvezhesse a futás örömét, érdemes külső segítséget kérni, akár gyógytornásztól, akár masszőrtől.

A hengerrel pedig érdemes összebarátkozni, mert mindig ott van! 😊

 

Írta: Kanczler Réka- gyógytornász

Képek: Keszthelytriatlon.hu