Biztonságos és eredményes futás szülés után

 

A Gyógytornászdában büszkék vagyunk arra, hogy csapatban dolgozunk! Tudjuk, hogy mit tudunk, meddig tart a kompetenciánk és szívesen kérdezünk meg szakembereket olyan témákban, amelyekben ők nagyobb szakmai háttérrel, tapasztalattal rendelkeznek!

Fogadjátok szeretettel Tamás Veronika írását, amivel a Gyógytornástzda futás hónap keretein belül ad hasznos tanácsokat, információkat a szülés utáni futás lehetőségeiről. 

Jelen cikk egy több részes sorozat I. része, kövess Minket, hogy le ne maradj a folytatásról... :)

 

"Egyre több fórumon lehet olvasni róla, hogy nem javasolt szakértő gyógytornász vagy medencefenék vizsgálatában és terápiájában jártas terapeuta vizsgálata nélkül elkezdeni a futást.

 

Gyógytornászda-mom2be-prevenció-rehabilitáció-kismama-szülés-után
Mielőtt mozogni kezdünk, konzultáljunk egy szakértő gyógytornásszal!

A szülés utáni első 6-8 hétben - pláne ha nincs megtámogatva ez az időszak speciális, a regenerációt elősegítő gyógytorna gyakorlatokkal - még nem áll helyre a várandósság előtti állapot. A hasizmok még gyakran nem nyerték vissza eredeti hosszukat és tónusukat, esetleg szétnyílt helyzetben vannak, a gátizomzat gyakran még nem teljesen regenerálódott, és van hogy a testtartás, a medence helyzete sem felel meg annak az állapotnak, amire szükség lenne ahhoz, hogy ne okozzon sérüléseket, esetleg maradandó elváltozásokat a megfelelő alapok nélkül kezdett futás.

Minden édesanya szeretné mielőbb visszanyerni szülés előtti alakját, és kondiját, de itt a tartós eredmények és a sérülésveszély elkerülése érdekében be kell tartani a fokozatosságot. 

Nagyon sok szakmai szempont van amit a futás elkezdése előtt, a szülést követően figyelembe kell venni. Én ebből most hármat szeretnék kiemelni.

Az első jó testtartás, mert ez gyakran a további problémákkal is összefüggésben van. A második a szétnyílt hasizom, a harmadik téma amivel kapcsolatban a legtöbb tévhit kering, pedig a szoptatás.

 

A 3 legfontosabb szempont szülés után a biztonságos futás elkezdéséért

 
A jó testtartás jelentősége:
 

A helyes testtartás lehetőséget biztosít a hasizmoknak, a hátizmoknak, a medencefenék izmoknak és a rekeszizomnak is a megfelelő működésre. Ezek az izmok biztosítják és tartják fenn a megfelelő hasűri nyomást. Ezek összehangolt működése nélkülözhetetlen a jó belső szervi funkciók és a megfelelő keringés fenntartásához, a gazdaságos működéshez, és ahhoz hogy a testünket hatékonyan tudjuk elmozdítani a térben. 

 

Helyes testtartás nélkül nem tudjuk megfelelően aktiválni a törzsizomzatot. Inaktív törzsizomzat nélkül pedig túlterheljük az egyébként is hormonális hatás alatt álló laza ízületeket.

Az anyasággal járó új, szokatlan terhelések, mint pl. a rendszeres szoptatás/etetés és a gyerekek emelgetése, vagy a kiságyba behajolás miatt a testtartásunk megváltozhat.

Gyakran előre esik a vállunk, és nem húzzuk ki magunkat. Ez nyíró erőt jelent majd a derekunkra. Ha ebből kifolyólag mozgásszervi panaszainak jelentkeznek - nyak-, váll-, hát-, derék fájdalom -, akkor minden mozgás, a regeneráció és a fogyás is nehezebben fog menni."

Írta: Tamás Veronika, gyógytornász-manuálterapeuta mom2be kismama program megálmodója, kifejlesztője

 

Folytatása következik: A 2. témáról: szétnyílt hasizom és 3. témáról: a szoptatás szóló cikkekkel később érkezünk! 

© 2013-2021 Gyógytornászda